sunnuntai 17. helmikuuta 2013

147 I SUPER ALUEVALKKU!

Moimoi pitkästä aikaa! Olen siis päättänyt että jatkan tämän blogi pitämistä, vaikkakin postauksia tuleekin harvakseen varsinkin tässä pimeään aikaan, mutta eiköhän postaustahtikin sitten ala reipastumaan kunhan vaan saadaan tota valoa iltoihin! :)

Tänään olimme siis aluevalkussa Niihamassa. Meidän tunti alkoi yhden aikaan, joten sitä ennen lämmittelin Immyn kanssa isossa maneesissa isojen hevosten seassa, koska meidän aluevalkun lisäksi maneesissa pidettiin kahta toista valmennusta samaan aikaan. Maneesi oli siis jaettu kolmeen osaan.

Lämmittelin pääasiassa käynnissä, koska meidän lisäksi maneesissa oli välillä vähän liikaakin porukkaa enkä halunnut sitten alkaa sekoilla sielä mitään omaa ravissa tai töltissä, laukasta puhumattakaan. Silloin tällöin tuli kuitenkin pieniä tilaisuuksia, jotka sitten tietty käytin hyväkseni. Ravasin hiukan pidemmällä ohjastuntumalla ja hain ravia rennoksi ja rauhalliseksi. Tein samalla vähän ympyröitä, mutta eneimmäkseen ravasin suoralla uralla. Heti kun isot hevoset alkoivat tulla siihen meidän ympärille, hidastin takaisin käyntiin.


Ehdin siinä lämpätä sellaiset viisitoista minuuttia, jonka jälkeen Sirpa tuli ja siirryimme meille varatulle maneesin puoliskolle.

Ensin juttelimme Sirpan kanssa, miten mulla ja Immyllä on treenit sujuneet ja sen jälkeen ratsastin hetken itsenäisesti, jotta Sirpa sitten näkee missä mennään. Otin alkuun tölttiä jossa Immy tuntui pehmeältä, mutta menimme silti aivan mukavuusrajoilla.

Jäimme sitten päätyympyrälle Sirpan ympärille. Aloin ottamaan Immyä paremmin kontaktille töltissä. Alussa otin puolipidätteet tosi varovaisesti ja päästin paineen heti pois ohjasta, mutta sitten Sirpan neuvojen avustuksella sain tehtyä pidätteet rohkeammin ja pidin painetta oikean ajan yllä. Immy siirsi painopistettään taaemmas, tuli kevyemmäksi edestä ja tahti muuttui ns. varmemmaksi.

Itse yritin olla menemättä liikaa mukaan lantiolla liikkeeseen, joka on mulla tällä hetkellä pikkuinen ongelma. Kun sain oltua hiljempaa satulassa Immy tuntui äly kivalta, eikä tuntunut ns. juoksevan enää töltissä.

Otimme loppuu vielä pari lisäystä jotka lähtivät niin että Immyn takapää painui alas päin! Hyvä, hyvä! :)

Aikamme siinä sitten tölttäilimme ja itse pääsin kokoajan enemmän ja enemmän sisälle noihin töltin saloihin!


Seuraavaksi avasin vähän lonkkia ja annoin hiukan ohjaa ja siirryimme raviin. Alkuun ravasimme pääty ympyrällä, mutta sitten lopuksi otimme ravia myös uralla. Tein myös siinä puolipidätteitä ja päästin paineen vasta sitten pois kun Immy todella vastasi. Poni tuntui rennolta ja askeleet joustivat mukavasti!



Immy meni siis kaikin puolin hyvin ja saimme valmennuksesta taas kerran äly paljon vinkkejä! Tästä on hyvä jatkaa!

Seuraavaa postausta tulossa lauantaina (?) sillä ollaan menossa Immyn kanssa ehkä Alfurin maneesille treenaamaan sunnuntain kisoihin. Mutta katsotaan nyt. Anteeksi vielä kuvien maailman huonointa laatua! Meidän kamera vaai ei nähtävästi tykkää kuvata maneeseissa. :D

keskiviikko 6. helmikuuta 2013

146 I BLOGIN LOPPU TULOSSA?

Moi taas pitkästä aikaa! Tässä on vierähtäny nyt aivan kaueen pitkä postaustauko, koska mulla ei oo ollu mitään motivaatioo kirjotella tänne. Tauon aikana mulla on käyny monesti mielessä pitäskö mun lopettaa tää blogi? Mut vieläkään mä en oikeen tiedä lopetanko vai jatkanko...


Mulla on ollu vaan innostus postailla tonne lifestyle blogin puolelle, koska sinne voi kertoilla ns. laajemmin mun elämästä ja kuvien ei tarvitse olla hevospainotteisia.

Vaikka taukoa on ollu niin me ollaa tietty treenattu Immyn kanssa oikein kivoin tuloksin, kiitos Tiinan! :) Nyt ollaan pääasiassa keskitytty raviin, jossa oon saanu ponin ponnistamaan takajaloilla kunnolla ja käyttämään takapäätä. Kyllä toi ravi tuntuu nyt ihan erilaiselta kun oon saanu ponin käyttämään takapäätä.

Mä nyt vielä mietin pitäiskö tätä blogia jatkaa jos motivaatiota ei ole yhtään. Tän postauksen tarkotus oli vaan kertoo missä mennää ja miks mä en oo päivitelly yhtää. Mä niin toivon et pääsen takasin siihen intoon postailla usein!:)



sunnuntai 27. tammikuuta 2013

145 I TYLSÄ PÄIVÄNI KUVINA


Nukuin tänään oikein myöhään, koska iskä oli tehnyt aamutallin, joten kun saan nukkua niin nukun kunnolla!


En halunnu nousta heti sängystä, joten selasin bloggerin, instagramin ja facebookin nopeasti kännykällä lämpimän peiton alla.


Lopulta nousin kuitenkin sängystä ja söin aamupalan.


Kun aamupala oli syöty, avasin koneen ja tein hiukan eteenpäin maantiedon esitelmää, jonka aiheeksi olen valinnut Islannin.


Sitten puin lämpimästi päälle ja menin hakemaan Immyä talliin...


... ja aloin laittamaan sitä valmiiksi päivän rentoa treeniä varten.


Ja poni on valmis! Menin siis ilman satulaa kahlaamaan lumeen noin puoleksi tunniksi, mutta sieltä ei satu olemaan kuvia, mitään ihmeellisempää reissulla ei kuitenkaan tapahtunut. :)


Lopuksi poni kuivumaan talliin harjailun jälkeen ja itse kiiruhdin syömään.


Iskä ja äiti lähti itse syömään muualle, mutta itse en jaksanut alkaa itseäni laittamaan, joten söin jääkaapissa olevaa makaroonipataa ja samalla vastailin blogeihin tulleisiin kommentteihin. :) Ruuan jälkeen sitten vein Immyn ulos ja laitoin hevosille pikku kasat heinää.


Luin pari kappaletta huomiseen fysiikan kokeeseen.


Kun en enää saanut keskityttyä kokeisiin lukemiseen aloin leipomaan demi ohjeiden mukaan brownieita. omnom!:)


 Kun browniet olivat uunissa, kävin lakaisemassa tallin lattian ja hain Immyn sisälle sekä annoin sille ruuan karsinaan.

Samalla iskä ja äiti tuli myös kotiin ja sain ilosia uutisia, sillä Tiina pääsee pitämään meille tuntia joka toisena perjantaina, eli nyt ei ole opettajasta ongelmaa!:) 


Sisällä otin browniet pois uunista ja samalla kun ne jäähtyivät luin viimeviikon perjantain hevosurheilusta ratsastajan käsistä.

Sitten maistoin brownieita. Hyvin olivat onnistuneet, vaikka vähän kärvähtivätkin reunoilta.

Loppuillan vietän luultavasti lukien kokeeseen ja dataillen. Tää mun päivä oli tänään tosi tylsä ja kaikesta tekemisistä en saanut otettua kuvia, mutta mun nyt teki mieli tehdä vaihteeksi tämmöinen. Toivottavasti edes joku teistä tykkäsi!:)


lauantai 26. tammikuuta 2013

144 I VUODEN ENSIMMÄISET KISAT

Moikka taas pitkästä aikaa. Mun on pitäny postailla nyt useammin, mutta oon ollu nyt koko viikon ajan älyttömän väsyny jostakin syystä ja ponin kanssa treenit ei ole mennyt ihan nappiin. Kaikki avut on tuntunu menevän hiitasti läpi. Mutta nyt lopetan tän valittamisen!:)

Tänään oli siis Alsælan talvi cup II Alfur tallilla. Luokat johon osallistuin olivat V5 (helppo nelikäynti) ja T5 (helppo töltti) Kisojen tavoitteena mulla oli käydä vain katsomassa missä mennään ja mitä pitäisi alkaa treenaamaan seuraavaksi, sekä tietysti pitää hauskaa!

Lähdettiin Alfurille noin 10.15 (?) ja heti perille päästyä aloin laittamaan ponia kuntoon nelikäyntiä varten. Sain laitettua Immyn valmiiksi aivan liian nopeasti sillä me jouduttiin odottelemaan puolisen tuntia, että meille riittäisi järkevä aika lämpätä kentällä, koska neljäkymmentä minuuttia on hiukan pitkä lämppäys aika...
Sitten kun vihdoin pääsin lämppäämään kentälle annoin Immyn kävellä monta kierrosta pitkin ohjin ja samalla juttelin muiden osallistujien/ kavereideni kanssa. Mutta sitten aloitin lämmittelemään kunnolla ja otin immyä kuulolle pysähdyksillä ja tein töltissä mahdollisimman pieniä temmon vaihteluita. Immy säpsähteli pohjetta aina välillä ja joskus se ei reagoinut siihen mitenhään, huoh.. no, muuten poni meni kuitenkin kivasti töltissä. Sitten siirryin raviin ja houkuttelin Immyä laskemaan hiukan päätään rennomaaksi pääty ympyrällä. Ravi oli mukavan letkeää ja rentoa, mutta kuitenkin kivan energistä. Loppuun vielä kävelin kentän keskellä  ennenkuin pääsin pyörimään kolekting rinkiin.

Ehdin pyörähtämään kolektingringissä vain peri kertaa, kunnes pääsimme maneesiin. Töltti oli kiva, mutta en saanut ratsastettua Immyä kunnolla pohkeella koska se alkoi taas ylireagoimaan siihen, joten tyydyin ratsastamaan mieluiten äänellä, kuin pohkeella. Ravi oli rento ja siinä sain ratsastettua paljon paremmin, mitä töltissä. Käynnistä en oikein muista mitään muuta, kuin mietin älyttömästi pitäiskö mun mennä käyntiä puoli- vai yksi kierros. En ollut siis ees kunnolla kattonut miten mun pitäis nämä ohjelmat ratsastaa maneesissa. Päätin sitten kuitenkin mennä käyntiä sen puoli kierrosta niin kuin baanalla ja onneksi valitsin niin, koska se olikin onneksi oikein. Laukka nousi Immyllä vähän myöhään (kulmassa) mutta se ei paljoa haitannut, koska Immyn laukkasi parhaiten mitä missään muissa kisoissa! Eli hanki treenistä on ollut hyötyä! :)

(c) Peppi Leppälahti
(c) Peppi Leppälahti

Sitten vein Immyn karsinaan ja otin kamat pois ja menin katselemaan muiden suorituksia maneesiin Iidan kanssa, joka tuli kattelemaan kisoja silloin kun mun nelikäynnin suoritus oli loppunut. Ehdittiin kuitenin vaan katsoa pari töltti suoritusta, jonka jälkeen piti jo mennä laittamaan omaa ponia kuntoon.

Sain Immyn nopeasti valmiiksi, mutta silti liian myöhään sillä meitä tultiin hakemaan kolektingrinkiin tallista eli töltti luokan lämmittelyt jouduttiin jätettämään väliin ja kolektingringissäkään ei ehditty pyöriä joten ei muutakun kylmiltään tölttäämään tuomareiden eteen. Hitaassa töltissä sain ratsastettua Immyä paremmin kun nelikäynnissä ja töltin tahti tuntui kivalta. Lisäykset onnistuivat eikä laukkoja tullut tällä kertaa ja sain hidastettua vauhdin riittävän aikaisin.

Alhaalla pikkuinen videopätkä suorituksesta, mutta Iida ei saanut kameraa tarkentamaan kunnolla, joten video on sen takia vähän epäselvä, mutta etteköhän te nyt siitä pikkusen näe miten tuo suoritus meni.


Pisteeiksi saimme taas 5,5 ja 5,5, joten oon älyttömän tyytyväinen!:) Hitaasta töltistä 5,5 ja 5,5 ja lisäyksistä 6,0 ja 5,5.

(c) Peppi Leppälahti

Loppun vielä kävelyttelin Iidan kanssa Immyä ja otettiin varusteet pois ja heitin loimen ponin päälle. Lähdettiin vielä katseleen Iidan kanssa viimeset ratsukot, joiden jälkeen olikin sitten palkintojen jako. Voitettiin Immyn kanssa molemmat luokat ja ensi kerralla kisaammekin sitten normaaliluokissa eli nämä kisat olivat vain tällaiset ´missä mennään´ kisat. :)

lauantai 19. tammikuuta 2013

143 I UUTTA KIRPPISKAMAA + ILMOITUS

Eli äsken lisäsin blogikirppikselle myyntiin valkoisen satulahuovan, jonka hinta on 5 euroa + postikulut eli ei mikään kaamean hintainen. Huovassa on kylläkin pari tummahkoa länttiä edellisen omistajan jäljiltä. Itse olen pessyt huovan pariin kertaan ja läntit eivät ole lähteneet. En kuitenkaan myy huopaa sen takia, että siinä on vain pari länttiä, vaan sen takia, koska huopa on liian isokokoinen Immylle eli koko on Full.


Samalla kun tuota kirppistä päivittelin laskin myös melkein kaikkien myytävien hintoja, joten käykääpä kurkkaamassa.

Ilmoitus asiani oli liittyen huomisiin aluevalkkuihin, jotka on siis peruttu valmentajan sairastumisen vuoksi. Sinänsä peruuntuminen on harmi, mutta tärkein että ope parantuu kuumeesta eikä tule kipeänä ratsukoita treenaamaan! :)


Yritän saada postattua huomisesta jotakin, vaikka käymme Imyn kanssa pitkällä käyntimaastolla, jonne ei kuvaajaa saa paikalle. Katsotaan nyt miten saan huomisen postauksen järjestettyä. :)